faq

VRAGEN? HIER VIND JE ONZE FAQS

Alles wat je moet weten over TIER e-steps
TIER E-step

Hoe werkt het huren van de e-step via de SIXT-app?

Om de e-step via de SIXT-app te huren, heb je de nieuwste versie van de SIXT-app nodig. Onder de tab 'SIXT share' zie je alle beschikbare e-steps binnen het servicegebied. Je kunt deze direct via de app huren en beginnen te fietsen. Je kunt de huur binnen het servicegebied beëindigen. Tijdens het gebruik van de e-step mag je het servicegebied verlaten.

Wat zijn de voorwaarden om een e-step via de SIXT-app te huren?

  • Je dient geregistreerd te zijn in de SIXT-app.
  • Je bent tenminste 18 jaar oud.
  • Je hebt geen rijbewijs nodig.
  • Je dient een geldige betalingsmethode in de SIXT-app te hebben opgegeven.
  • Voor je eigen veiligheid raden we je aan een helm op te doen. Afhankelijk van de geldende verkeersregels, kan het verplicht zijn een helm te dragen.
  • Slechts 1 persoon mag tegelijk op een e-step.

Alvorens iedere rit, gelieve een veiligheidscheck te doen:

  1. Werken de remmen?
  2. Zijn de banden onbeschadigd? In welke staat verkeert de e-step?
  3. Werken de lichten?
  4. Stel het stuur naar gelang in voor een comfortabele rit
  5. Is de accu van de e-step voldoende opgeladen? En is de accu van je telefoon ook voldoende opgeladen om de rit te beëindigen?

Hoe start ik een rit?

  1. Vind een TIER e-step in jouw buurt. Open de SIXT-app, scan de QR-code of klik op 'Ontgrendelen' om de rit te starten. Als de QR-code niet werkt, kun je handmatig de code invoeren om de e-step te ontgrendelen. Zorg ervoor dat je de nieuwste versie van de SIXT-app geïnstalleerd hebt.
  2. Haal de e-step van het standaard
  3. Sta met een voet op de step en zet af met de andere voet.
  4. Plaats je andere voet op de step en ga stabiel staan. Concentreer je en behoud je balans. Versnel met de rechterhendel.
  5. Laat het draaihendel los om de snelheid te verminderen en knijp in de losse hendels aan het stuur om te remmen.

Ik kan mijn rit niet starten.

Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren. Zorg er eerst voor dat je de instructies over het veilige gebruik van de e-step hebt gevolgd . Bekijk de tutorial in de app voor instructies. Als je nog steeds problemen hebt met de e-step, neem dan contact op met de TIER klantenservice.

Om zo goed mogelijk door TIER geholpen te worden, zorg ervoor dat je de volgende informatie bij de hand hebt:

  • Hoe heb je de e-step ontgrendeld? (via QR-code of handmatige invoering van de code)
  • Hoe reageerde de e-step? (Gingen de lichten aan? Maakte de e-step geluid?)
  • Heb je foutmeldingen in de app gekregen?
  • Startte de motor op?

Hoe rem ik?

Gebruik de twee hendels aan het stuur. De voorste rem is aan je rechterhand, de achterste rem is aan je linkerhand. We raden je aan gebruik te maken van de rem aan je linkerhand in geval van gladheid.

Kan ik de e-step tussentijds parkeren?

Je kunt je e-step tijdens de huur parkeren door gebruik te maken van de parkeerfunctie in de app. Houd er rekening mee dat de maximum huurperiode 2 uur is, incl. parkeertijd. Je kunt je e-step zo vaak parkeren as je wilt, zolang je binnen de maximum huurperiode van 2 uur blijft. Tijdens de parkeerfunctie is de e-step niet mobiel. Je betaalt wel nog steeds hetzelfde tarief per minuut. Na de 2 uur huurperiode eindigt de huur automatisch.

Waar beëindig ik mijn huur?

Als je je bestemming hebt bereikt en als je je boeking wilt beëindigen, dien je met het volgende rekening te houden: h:

  • Je bent in het servicegebied. Het servicegebied is het donkergrijs gebied op de kaart. Hier kun je je huur beëindigen.
  • Buiten het servicegebied kan de boeking niet beëindigd worden. Dit gebied wordt met rood gemarkeerd op de kaart. Als je je op de grens van het servicegebied begeeft, is het mogelijk dat de huur niet beëindigd kan worden, vanwege de plaatsbepaling van je GPS. Dit kan eenvoudig opgelost worden door verder terug in het servicegebied te gaan.
  • Houd er in Brussel rekening mee dat je je e-step altijd op een toegewezen parkeerplaats achterlaat, die met 'P' gemarkeerd staat op de kaart.
  • Houd er rekening mee dat je trottoirs, haltes van het openbaar vervoer, toeritten, ingangen van gebouwen of andere gangbare wegen niet blokkeert.
  • Parkeer ook niet op privé-terrein of in tuinen aansluitend op een huis.

Hoe beëindig ik mijn rit?

  • Zorg ervoor dat je je binnen het servicegebied begeeft. Dit is het donkergrijs gebied op de kaart. Het is niet toegestaan je rit buiten het servicegebied te beëindigen. Zorg er dus voor dat je in het juiste gebied staat.
  • Brussel en sommige andere steden hebben speciaal toegewezen parkeerplaatsen voor e-steps. Zorg ervoor dat je altijd op deze parkeerplaatsen parkeert
  • Houd er rekening mee dat je geen enkele publieke gangbare wegen blokkeert en je minimaal een ruimte van 2,5m vrijlaat
  • Zet de e-step op het standaard
  • In de SIXT-app klik je één keer op 'Rit beëindigen'. Wacht totdat de SIXT-app de beëindiging van je rit bevestigt.

Ik kan mijn e-step rit niet beëindigen

Zorg altijd eerst voor het volgende:

  • Loop een beetje rond in het gebied, zodat je GPS je locatie nauwkeurig kan bepalen
  • Herstart de SIXT-app en controleer of de app je locatie nauwkeurig op de kaart kan bepalen
  • Kun je de rit nog steeds niet beëindigen, controleer dan of je je binnen het servicegebied begeeft


En tot slot: zijn er in jouw stad toegewezen parkeerplaatsen? Om de plaatselijke wetten op te volgen, heeft TIER toegewezen parkeerplaatsen gefaciliteerd, waar gebruikers hun e-step dienen te parkeren en hun huur te beëindigen.

Als de bovengenoemde opties het probleem niet oplossen, neem dan contact op met de TIER klantenservice.

De totaalprijs van mijn boeking klopt niet. Met wie kan ik hiervoor contact opnemen?

Neem direct contact op met TIER om de totaalprijs van je boeking te controleren.

TIER klantenservice.

Wat gebeurt er als de huur beëindigd wordt terwijl ik rijd?

Als de huur beëindigd wordt terwijl je rijdt, vermindert je e-step snelheid en gaat deze op slot als je stil staat. Mogelijk heb je de maximum huurperiode van 2 uur al bereikt. Start een nieuwe huur voor het geval je door wenst te rijden!

Hoe rapporteer ik schade aan de e-step?

Neem direct contact op met TIER:

TIER klantenservice.

Voor het geval ik hulp nodig heb bij een verkeersovertreding, wat moet ik doen?

Neem direct contact op met TIER:

TIER klantenservice.

APP DOWNLOADEN. REGISTREREN. RIJDEN.